Ładowanie

Program

Program czteroletniego całościowego kursu psychoterapii

Podstawowy zespół realizujący program
  • Mgr Jarosław Gliszczyński – kierownik kursu, specjalista psycholog kliniczny, superwizor psychoterapii SNP PTP, trener i superwizor psychodramy PAFE.
  • Specjalista psychiatra Krzysztof Kotrys – zastępca kierownika kursu, superwizor psychoterapii SNP i SNTR PTP
  • Prof. dr hab.n.hum. Bernadetta Izydorczyk – specjalista psycholog kliniczny, superwizor psychoterapii SNP PTP, trener i terapeuta psychodramy PAFE
  • Specjalista psychiatra Elżbieta Niziołek, psychoterapeuta z certyfikatem SNP i SNTR PTP
  • Mgr Jan Skorupa, psycholog kliniczny, psychoterapeuta z certyfikatem SNPi SNTR PTP, terapeuta i trener psychodramy PAFE
  • Mgr Jacek Syguda, psycholog kliniczny, psychoterapeuta z certyfikatem SNP PTP, trener i terapeuta psychodramy PAFE
  • dr Zbigniew Wajda – specjalista psycholog kliniczny, psychoteraputa i superwizor aplikant z certfikatem SNP i SNTR PTP
  • Mgr Wiesława Piątek-Janicka – specjalista psycholog kliniczny, psychoterapeuta z certyfikatem SNP PTP, trener i superwizor psychodramy PAFE, certyfikowany trener grup Balinta (Polski Instytut Psychodramy oraz Ośrodek Psychoterapii, Psychodramy i Szkoleń OPIS w Warszawie)
Współpraca
  • Mgr Anna Bielańska, specjalista psycholog kliniczny, superwizor psychoterapii SNP i SNTR PTP oraz Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, trener i superwizor psychodramy PAFE (Klinika Psychiatrii Dorosłych CM UJ Kraków oraz Polski Instytut Psychodramy)
    Mgr Janina Ceglarek, psycholog kliniczny, psychoterapeuta z certyfikatem SNP i SNTR PTP, trener i terapeuta psychodramy PAFE. (Polski Instytut Psychodramy)
    Mgr Anna Gliszczyńska, specjalista psycholog kliniczny, superwizor psychoterapii SNP i SNTR PTP, trener, terapeuta i superwizor psychodramy PAFE
  • Mgr Małgorzata Kowalcze, specjalista psycholog kliniczny, superwizor psychoterapii SNP i SNTR PTP, superwizor terapii uzależnień (Ośrodek Profilaktyki i Leczenia Uzależnień w Zabrzu)
  • Mgr Józef Bogacz – superwizor psychoterapii z certyfikatem SNP i SNTR PTP(Klinika Psychiatrii Dorosłych CM UJ Kraków)
  • Dr nauk medycznych Radosław Tomalski, specjalista psychiatra, superwizor psychoterapii z certyfikatem SNP PTP i superwizor Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej
  • Mgr Artur Kulig superwizor psychoterapii SNP PTP
  • Mgr Bogusława Franek  psycholog, trener i terapeuta psychodramy PAFE
  • Dr nauk medycznych Marta Maryl psychoterapeuta z certyfikatem SNP i SNTR PTP, trener i terapeuta psychodramy PAFE
  • Mgr Igor Hanuszkiewicz specjalista psycholog kliniczny, superwizor aplikant z certyfikatem SNP i SNTR PTP, trener,  terapeuta i superwizor psychodramy PAFE
  • Mgr Robert Trzop – specjalista psycholog kliniczny, psychoterapeuta i superwizor aplikant z certyfikatem SNP i SNTR PTP
  • Mgr Agnieszka Polańska – psycholog, psychoterapeuta i superwizor aplikant psychoterapii z certyfikatem SNP i SNTR PTP, terapeuta i trener psychodramy PAFE
Podstawowe kierunki kursu

Podstawowe kierunki kursu to podejście psychodynamiczne oraz koncepcje psychologiczne i społeczne J.L. Moreno wraz z wyrosłą na ich podłożu psychodramą rozumianą nie tylko jako jedna z technik psychoterapii, ale jako podejście psychodramatyczne do psychoterapii. Podejścia systemowe, behawioralno- poznawcze, humanistyczne będą traktowane jako uzupełniające.

Ukończenie kursu  umoźliwia równolegle uzyskanie certyfikatu asystenta psychodramy Europejskiego Stowarzyszenia Psychodramy (PAFE). Jest to możliwe ze względu na to, że wszystkie osoby szkolące w ramach tego programu prowadzące zajęcia z psychodramy ( zarówno doświadczenie własne w grupie psychodramatycznej, jak i zajęcia teoretyczne i praktyczne z zakresu psychodramy), poza tym, źe są psychoterapeutami lub superwizorami psychoterapii z certyfikatem SNP PTP są również terapeutami, trenerami lub superwizorami psychodramy z certyfikatami PAFE.

Kurs przeznaczony jest dla lekarzy i psychologów. Osoby z innym wyższym wykształceniem – na poziomie magisterskim- mogą brać udział w szkoleniu pod warunkiem, że są zatrudnione minimum 5 lat w ośrodku stosującym psychoterapię jako główną metodę leczenia.

Moduły szkolenia

I Moduł szkolenia

Zawiera 362 godziny kształcenia teoretycznego (dla psychologów: 382 godziny, dla osób z innym wykształceniem: 422 godziny).

Cześć A: Poszczególne szkoły i podejścia terapeutyczne (164 godziny)

1. Podejście psychodynamiczne – 50 godzin

1.1. Psychoanalityczne koncepcje osobowości:

  • Klasyczne koncepcje analityczne (model topograficzny, strukturalny, rozwojowe koncepcje psychoanalityczne)
  • Mechanizmy obronne, procesy pierwotne i wtórne
  • Koncepcje popędowe, psychologia ego
  • Teoria tożsamości, psychologia jaźni
  • Teorie relacji z obiektem, koncepcje neopsychoanalityczne

1.2. Psychoanalityczne koncepcje zaburzeń:

  • Nerwice, depresje, zaburzenia osobowości, psychosomatyczne, schizofrenia, uzależnienia, zaburzenia odżywiania, perwersje, zachowania antyspołeczne

1.3. Psychoanaliza jako metoda leczenia:

  • Klasyczna psychoanaliza, przeniesienie i przeciwprzeniesienie, opór, wgląd, interpretacja, formy terapii psychodynamicznej (indywidualna, grupowa)
  • Wskazania i przeciwwskazania

2. Podejście psychodramatyczne wg J.L. Moreno – 54 godziny

2.1. Filozofia Moreno:

  • Teoria ról, spontaniczność, acting-in, czynniki leczące, kontynuatorzy

2.2. Psychodrama jako metoda leczenia:

  • Techniki pracy, struktura sesji, monodrama

2.3. Psychodrama jako źródło psychoterapii grupowej:

  • Socjometria, diagnoza grupowa

2.4. Integracja podejścia psychodramatycznego z innymi

3. Podejście poznawczo-behawioralne – 20 godzin

  • Diagnoza nawyków i schematów poznawczych, metody poznawcze i behawioralne
  • Terapia grupowa, małżeńska, rodzinna, zastosowanie w różnych zaburzeniach

4. Podejście humanistyczno-egzystencjalne – 20 godzin

  • Diagnoza czynników zaburzeń, tworzenie relacji terapeutycznej, techniki pracy, zastosowanie

5. Podejście systemowe – 20 godzin

  • Diagnoza struktury rodziny, interwencje systemowe, prowadzenie terapii rodzinnej

Cześć B: Diagnoza i zastosowanie psychoterapii wobec grup pacjentów (98 godzin)

  1. Diagnoza do psychoterapii – 8 godz.
  2. Nerwice i osobowości – 20 godz.
  3. Zaburzenia odżywiania – 10 godz.
  4. Schizofrenia – 10 godz.
  5. Depresja – 10 godz.
  6. Zaburzenia psychosomatyczne – 10 godz.
  7. Uzależnienia – 10 godz.
  8. Dzieci i młodzież – 20 godz.

Cześć C: Formy psychoterapii i warunki organizacyjne (30 godzin)

  1. Psychoterapia indywidualna – 8 godz.
  2. Psychoterapia grupowa i rodzinna – 12 godz.
  3. Hipnoza – 4 godz.
  4. Warunki terapii – 6 godz.

Cześć D: Etyka w psychoterapii – 15 godzin

Cześć E: Czynniki socjokulturowe – 15 godzin

Cześć F: Wiedza uzupełniająca (zależna od wykształcenia)

  1. Psychopatologia (dla nie-lekarzy) – 20 godz.
  2. Wiedza psychologiczna (dla nie-psychologów) – 40 godz.
  3. Wiedza medyczna i farmakoterapia (dla nie-lekarzy) – 40 godz.

Razem moduł I: min. 362 godziny


II Moduł: Umiejętności praktyczne (238 godzin)

A. Psychoterapia psychodynamiczna – 65 godzin

  • Terapia indywidualna i grupowa, interwencje, zjawiska grupowe, przeniesienie, opór

B. Psychodrama – 54 godziny

  • Praca z traumą, techniki psychodramatyczne, socjometria

C. Podejście poznawczo-behawioralne – 30 godz.
D. Podejście systemowe – 30 godz.
E. Podejście humanistyczno-egzystencjalne – 15 godz.
F. Hipnoza – 12 godz.
G. Integracja podejść terapeutycznych – 32 godz.


III Moduł: Własne doświadczenia terapeutyczne (270 godzin)

A. Grupa psychodramatyczna – 240 godz.
B. Grupa Balinta – 30 godz.

Możliwe zalecenie terapii indywidualnej przez superwizora.


IV Moduł: Superwizja (min. 130 godzin)

A. Superwizja grupowa – min. 80 godz.
B. Superwizja indywidualna – min. 50 godz.


V Moduł: Staż (360 godzin)

  • Odbywany w ośrodku atestowanym przez SNP STR PTP (nie mniej niż 3 miesiące, 360 godz.)

Podsumowanie

Całość szkolenia obejmuje nie mniej niż 1360 godzin, rozłożonych na 4 lata (ok. 240 godz. rocznie). Program łączy teorię, praktykę, doświadczenia własne i superwizję. Superwizja rozpoczyna się od drugiego roku.

Każdy blok kończy się kolokwium sprawdzającym wiedzę i umiejętności.

Dodatkowe informacje

W rozbiciu na poszczególne podejścia kurs zawiera następujące ilości teorii i praktyki:

  • Podejście psychodynamiczne – 101 godzin teorii i 65 godzin umiejętności praktycznych (razem 166 godzin)
  • Podejście psychodramatyczne – 54 godziny teorii oraz 54 godziny szkolenia w umiejętnościach praktycznych (razem 108 godzin)
  • Podejście poznawczo-behawioralne – 39 godzin teorii i 30 godzin szkolenia w umiejętnościach praktycznych (razem 69 godzin)
  • Podejście systemowe – 39 godzin teorii i 30 godzin szkolenia w umiejętnościach praktycznych (razem: 69 godzin)
  • Podejście humanistyczno – egzystencjalne – 39 godzin teorii i 15 godzin szkolenia w umiejętnościach praktycznych (razem: 54 godziny)

Powyższe zestawienie nie obejmuje dodatkowych 32 godzin przeznaczonych na zagadnienie integracji różnych podejść terapeutycznych w praktyce terapii.